Reis door Marokko (2015)

Koningssteden

1 koning

Periode: Augustus | Organisatie: Kras

Reisschema: Amsterdam-MarrakechCasablancaMeknès-VolubilisFèsMidden-AtlasgebergteDadèsvallei-OuarzazateMarrakechEssaouira

Marokko, een land met vele aangezichten. Rijk, arm, vrolijk, rustig, primitief. De koperslagers en leerlooiers oefenen nog dagelijks hun oude ambacht in de smalle straatjes uit. De kleurrijke soeks ruiken naar een melange van specerijen.  De koperslagers en leerlooiers oefenen nog dagelijks hun oude ambacht in de smalle straatjes uit.

De vlucht van Amsterdam naar Marrakesh gaat als geplant. In Nederland vertrokken we met veel regen en zware windstoten. De reisgids staat ons op te wachten en ons naar het hotel te brengen waar we kunnen acclimatiseren. Een heerlijk diner was voor ons bereid en hier hebben we heerlijk van genoten.

De volgende dag stond onze luxe bus al te draaien om de airco goed koel te houden. We gaan op weg naar de Hassan II moskee. In de verte zie je al dit colosaal gebouw staan en als we naderen zien we pas echt de omvang van de moskee. Iedere Marokkaan heeft hier letterlijk zijn steentje aan bij gedragen om dit bouwwerk te realiseren. Een deel van de moskee is bewerkt met blad goud, duur marmer en kroonluchters uit het Europees Portugal. een mooi weetje aan deze moskee is dat het dak op warme dagen open kan zoals we ook kennen van de Arena in Amsterdam. Aan het einde van de dag zijn we in Casablanca beland.

Casablanca heeft veel invloeden van de westerse wereld. Ze lopen redelijk mee met de technologie. Veel Marokkanen lopen met moderne smartphone’s en je ziet op elke hoek van de straat wel een Starbuck of KFC zitten. We vervolgens onze weg naar Rabat. Een oud stadje met een sfeervolle kern. We gaan even langs bij het mausoleum van de koning.

We reizen door naar een oud Romeinse stad. Volubilis ligt op een berg zo’n 400 meter boven de zee spiegel. Je ziet hier nog duidelijk de Romeinse stylen. Mosaiëken vloeren en resten van badhuizen. Eindpunt van deze dag is Fèz. Mooie stad met een grote medina. Ook wel een omheinde markt genoemd.

De leerlooierij moet je bezocht hebben. Bij binnenkomst krijg je een munt takje voor onder je neus. De stank van het wassen en de duiven stront die ze gebruiken om het leer te kleuren is niet normaal. Het is mooi om te zien hoe de lagen zijn opgebouwd en het proces zich vordert. De stad Fèz heeft ook een medina. Hier hebben we kunnen zien hoe er handgeweven werken gemaakt worden en hoe de ambachtslieden in kleine ateliers hun werk verrichten.

We vertrekken in alle vroegte naar het atlas gebergte. Een oase van groen en vruchtbare grond. Hier komen we aan het einde van de dag aan in Erfoud. Een berg dorpje in de atlas. Hier wonen de Berbers. Hier hebben we een rustdag en zijn we de markt op gegaan.

After movie Marokko 2015

We komen aan in de dadèsvallei. Een kloof met een grote rivier erdoor. De locals gaan hier graag naartoe om uitgebreid te eten. Het heeft al lang niet meer geregend in deze vallei en alles staat droog. Door het riviertje stroomt geen water meer. Net voordat wij uit willen stappen om deze vallei te bezichtigen begint het knoer hard te regenen. In mum van tijd zie je dat de rivier zicht vult. Locals verschijnen te tonele. Nu de rivier weer water heeft vieren ze de vruchtbaarheid. Mensen beginnen te dansen in het water en overal wordt je uitgenodigd om aan te schuiven bij het eten wat ze op zelf gemaakte BBQ’s bereiden.

Terug in Marakesh na een lange rit. Hier overnachten we 2x. we gaan het grote plein bezoeken en heerlijk door de smalle straatjes slenteren. Dit zijn onze twee dagen vrij. We gaan zelf op excursie en gaan onze eigen route bepalen. we brengen eerst een bezoekje aan de Majorell tuin. Een groene tuin met invloeden uit Frankrijk. Het grote Djemaa-el-Fna­plein is de bezienswaardigheid. Overdag kraampjes waar je verse jus kan halen. Rondom het plein zijn er eet gelegenheden. Wil je exclusiever eten is het aan te raden om de Medina in te gaan. Hier vind je unieke eettentjes. In de avond is het plein nog mooier. Jus stalletjes hebben plaats gemaakt voor mooi verlichte eettentjes.

We komen aan in Essaouira, een romantisch dorpje aan de kust. Surfers en backpackers domineren hier het straatbeeld. Heerlijke relaxte sfeer hangt er. Geen haast het Pura Vida gevoel. We krijgen een rondleiding door het dorpje en eindigen in de haven. Een drukke vissershaven. Kraampjes met verse vis en de vangst van de dag kun je uitzoeken om ’s avond lekker op te komen eten. Dit is ook het einde van de begeleide reis. Hier krijgen we 3 dagen vrijheid. Ik heb mij hier nog nooit zo lekker op mijn gemak gevoeld. genieten van de mooie zonsondergang op het strand. Heerlijk eten met op de achtergrond de zee en een gitarist die bekende deuntjes zingt en speelt. kortom het is een paradijs hier in Essaouira.

Zonsondergang
Vissersbootjes

Na 3 dagen helemaal bij te zijn gekomen van deze adembenemende reis zijn we op weg naar Agadir. Een industrie stad met een grote haven en vliegveld. Hier valt werkelijk waar niets te beleven. Aan het strand staan dure hotels en de boulevard is droevig en saai. Gelukkig zijn we hier alleen maar om onze vlucht te halen terug Nederland.