Costa Rica

Pura Vida

Pluk de dag

Periode: Augustus | Organisatie: Riksja Travel

Reisschema: San Jose – Manuel Antonio – Quepos – Monteverde – Samara – Ricon de la Viega – La Fortuna – Sarapigui – Tortuguero – San Jose

Groen, regenwoud, Latijns America, lange vlucht, lucht vochtigheid, dat wat het eerste waar ik aan dacht toen we voor Costa Rica gingen kijken. Maar vooral de mooie dieren die er in het land wonen. Niets is minder waar. Het is een fantastisch land.

De vlucht van Amsterdam Houston. Gaan we de overstap naar het volgende vliegtuig wel halen, worden onze koffers over geplaatst naar onze overstap vlucht? Hoe lang gaat het duren bij de douane? Allemaal vragen die door mijn hoofd spookte toen we hoorde dat onze vlucht vette vertraging op liep. Aan boord werd er nogmaals omgeroepen dat de vlucht van Housten naar San Jose ook uren vertraagd was. Dit gaf ons rust.

De overstap in Houston ging als gepland. Rustig door alle checks heen. Vlucht ging voorspoedig. Geland in San Jose, hoofdstad van Costa Rica. De warmte en vochtigheid kwam ons tegemoet. We werden na 45 minuten rijden voor ons hotel gedropt. Kamer opgezocht en lekker even gedoucht. We gaan San Jose even een stukje verkennen. We kwamen erachter dat onze reisstekkers het niet deden dus we zijn nog even was nuttige inkopen gaan doen.

De volgende dag werden we opgehaald om onze plaatselijke agent te ontmoeten die Riksja Travel voor ons had geregeld. na 1,5 uur stonden we weer buiten met onze reis papieren opzak. Morgan zal de huur auto geleverd worden.

Wekker ging douchen en naar de huur auto. De auto zal aan het hotel waar we verbleven geleverd worden. Het regent dat het giet en de telefoon ging. De meneer van het verhuurbedrijf was er al. Zo dacht ik 10 te vroeg dat had ik hier niet verwacht. #PuraVida. Papieren afhandeling ging vlot en hij zou even de auto in zijn achteruit onder het afdak van het hotel rijden zodat we droog kunnen instappen. Bij het remmen met de jeep zag ik dat de remlichten het niet deden. Natuurlijk even de viendelijke man erop aan gesproken. 1000x excuses en we reden samen met hem naar de garage om het te laten maken. Zekering kwestie en we konden op pad.

Onderweg zijn we gestopt bij Tarcoles, een brug over een rivier waar de grootste krokodillen van de stad lagen. Immense tanden en poten. Wow die zijn groot. Door naar Quepos.

In Quepos aan gekomen zijn we op restaurant jacht gegaan en kwamen via een mooi kronkel weggetje bij een Fairchild C-123 uit. Dit bleek een etablissement te zijn met een mooi uitzicht over zee. Dit vliegtuig van de CIA is achtergelaten tijdens de Colombiaanse oorlog. Het restaurant “Avion” is zeker de moeite waard om te bekijken en om te eten.

Manuel Antonio staat op het programma. Een mooi stukje natuur tussen twee stranden. Regen kleding werd geadviseerd mocht je naar Costa Rica gaan. Een tropische storm kwam over en dat was te merken. Veel regen maar dat maakt het juist leuker om in een regenwoud te gaan lopen. Aapjes, krabjes en nog veel meer gezien. Helaas heeft 90% van de dieren die in Manuel Antonio Park leven zich verscholen voor de regen.

Monteverde: Een offroad weg van 15 kilometer door het nevelwoud. Hier hebben we heerlijk gelopen en een zipline tocht gedaan. 1,5 Kilometer door de lucht aan een kabel met 30KM/h door de wolken naar beneden. De volgende dag hebben we een hike gelopen waar we veel dieren hebben gezien. Quetzal man en vrouw, Tarantual, Kinkajoe, Viper snake en nog veel meer… Natuurlijk mogen we de Kolobri ook niet vergeten.

We vervolgens onze weg naar Samara aan zee, heerlijk surfers plaatsje. Heerlijk windje war over ging in een zware onweersbui. De volgende dag gelukkig weer mooi weer. Hierna zijn we het water op gegaan. Schilpadden gezien, dolfijnen en zelfs een vin van een walvis. Na het snorkelen hebben we lekker gegeten en zijn we terug gegaan naar t hotel. Lekker aan het zwembad gezeten en de brulaap gaaf een show weg.

Op naar Ricon de la Viega. Een ander deel van het regenwoud. Hier hebben we een tussenstop gemaakt in het dorpje Guaitil. In dit dorpje worden nog op de traditionele wijze aarde handwerken gemaakt van keramiek. Na deze interessante stop reden we verder naar Ricon. Een mooie wandeling stond ons te wachten door rivieren met vulkanische activiteiten. Deze vulkaan is nog steeds actief en dat was te merken. Zwavel lucht en borrelende modderbaden. Lekker warm onder je voeten.

Naar de tweede vulkaan in La Fortuna, de Aranal vulkaan. Mooi gebied aan de andere kant van het oerwoud. Ook de Aranal is actief en savonds, mits de bewolking het toe laat, zie je de as en lava op de top van de berg spuwen. Hier hebben we ook heerlijke wandelingen gemaakt door het dicht begroeide woud. Oeren oude bomen en mooie diertjes. Op een punt van de wandeling mochten we niet meer verder ivm oze eigen veiligheid. Vanaf dit punt was ook goed te zien dat de vulkaan nog actief is. Gestolde lavastroom was duidelijk te zien.

De ananasboer mag zeker op deze reis niet ontbreken. In Sarapiqui hebben we een rondleiding gekregen op een familiebedrijf wat ananas verbouwde. We kregen de geschiedenis en het process van de ananas te zien. Later die avond werd er nog een eerlijk diner gemaakt voor ons. Hierin kwamen we tot een mooi gesprek met de locals.

Door naar Tortuguero. Ons punt waar we 3 nachten gingen verblijven voordat we weer naar het saaie San Jose gaan. Nadat we met zijn allen in een bus weden gepropt reden we naar een verzamelpunt aan het water. Hier pakten we de boot naar Tortuguero. 1,5uur lang in een bootje langs de oevers van een kanaal. Kaaymannen loerden naar ons. Met scherpe bochten en een langzame snelheid kwamen dichter bij onze bestemming. Aangekomen kregen we de sleutel van onze hut. Gaas als ramen en de buitenwarmte als kachel. De vleermuizen hingen aan de buiten kant van ons huisje in de nok.

Al vroeg in de ochtend pakten we de fluiterboot en voeren de bush bush in. Het nationaal park van Tortuguero was het toneel van stille ruis. ontwaken van de dieren was een mooi gezicht samen met de zon die op kwam over het water. Mooie dieren gezien en wat het meeste indruk op mij maakte, is dat we heel dicht bij konden komen. De dieren waren niet bang.
Aan het einde van de dag was het uur van de waarheid. Kunnen we mee op schilpadden jacht. Om 19uur kwam het verlossende woord. We mochten mee op expeditie naar het strand om te kijken hoe de zeeschildpadden aan land komen om de eieren te leggen. Het was een mooi traag proces. Er was absoluut geen licht, flits of zaklamp nodig om dit schouwspel te bewonderen. Beeldmateriaal maken was streng verboden omdat het beschermde dieren zijn en we wilden absoluut niet dat het leg proces verstoord zou worden.

Terug naar San Jose om daar te vertrekken naar Nederland.