Texel

Geplaatst door

Een weekendje Texel eind november begin december 2019. Even uitwaaien op ons Nederlands eilandje Texel. Met de boot vanuit Den Helder naar ’t Horntje in bijna 30 minuten. We waren ruim op tijd op ons park in Cocksdorp. Daar hadden we een huisje met uitzicht op de vuurtoren van Texel, de Brandaris.

Brandaris Vuurtoren

Met zonsondergang naar de uitkijkpost van Texel. Wat een mooi tafereel in eigen land. De lucht kleurde grijs/paars en de duinen kleurde bruin/goud. Met de hond aan de lijn liepen we heerlijk de zonsondergang tegemoet. De volgende dag heerlijk opgestaan en een lekker bakje koffie gezet. Vandaag staat er De Koog, Cocksdorp en een goede strandwandeling op het programma.

Paal 17

Bailin mag natuurlijk mee op het strand met de wandeling. Bal mee en gaan. Heerlijk hoe hij zich zo vrij kan voelen in het koude water. Met een stevige wind hebben wij frisse moet om lekker een stuk te wandelen. De witte schuimkopjes wat het strand op wordt geblazen duid aan dat het minstens windkracht 5 moet zijn. Het is eb aan het worden en je ziet het strand dieper worden.

Tijd voor een Texels biertje. Gezellig zitten we uit de wind in strandpaviljoen Paal 20 op te warmen met het zonnetje op ons gezicht. #puurgenieten. Bailin kan even lekker op drogen en geniet van zijn bak met water. Op de terugweg zetten we Bailin in het huisje af zodat wij ongestoord door kunnen rijden naar Cocksdorp en de Koog.

In de Koog aangekomen hebben we heerlijk lopen slenteren en hebben we diverse winkeltjes ontdekt. Zo is er een winkel wat wordt gerund door mensen met een beperking. Ze maakte kaarsjes, eigen likeur voor in de koffie en zelfs houtsnijwerk. Dit alles wordt verkocht en de complete opbrengst gaat naar de dagbesteding. Een heerlijk kopje koffie gedronken in “Wad Lekker”. Het dorpje oogt mooi en goed onderhouden. Mooie kleine erfjes aangekleed met bloemen. De oudheid is hier nog goed te zien.

De oude kerk aan de Markt – De Koog

De volgende dag uiteraard weer begonnen met een goede strandwandeling bij Cocksdorp. Hierna zijn we lekker over de markt gelopen waar we heerlijke schapen- en geitenkaas hebben geproefd. Deze typische Texelse lekkernijen hebben we natuurlijk mee gesmokkeld naar Rotterdam. Na deze heerlijke dag zijn we heerlijk uit eten geweest bij het Streek restaurant Topido. Hier moet je reserveren vanwege de beperkte beschikbaarheid van tafels. Dit restaurant werkt elke dag met verse producten van Texel. De menukaart is dan ook pas beschikbaar wanneer Topido open gaat. Verser dan vers kan je het niet hebben.

Ecomare

Vandaag gaan we terug naar huis maar eerst gaan we nog op bezoek bij Ecomare. Het opvang centrum voor zeehonden. Hier hebben wij zelfs de albino zeehond mogen aanschouwen. Het is goed dat er een opvang bestaat voor deze lieve oogjes. Gaan we terug dan zullen we zeker weer terug gaan naar Ecomare. ook hebben wij een donatie gedaan voor deze mooie koppies. We hebben de zeehonden en dolfijnen gezien tijdens het voeren. Dat is toch mooi om te zien.

Maar nu gaan we toch echt naar huis. In maart komen we weer terug.